In Polish....somtimes in Greek.....by Polish woman , who lives in Greece

wtorek, 1 marca 2011

Marzec Martis Martios

        Pierwszego marca babcie, przedszkolanki i lubiacy tradycje kreca sznureczkowe branzoletki......  To zwyczaj siegajacy archaicznych czasow, majacy za cel ochrone dzieci przed pierwszymi palacymi promieniami slonecznymi !!! Nazywa sie Martis i jest to branzoletka skrecona z dwoch sznureczkow bialego i czerwonego. Nosi sie ja od 1 do 31 marca aby nie spalilo nas slonce !  Jest noszona na lewej rece, albo i na dwoch, czasem  na palcu u reki, a nawet u nogi aby chronila od potrzeby podrozy w takim kaprysnym miesiacu , a moze przed potknieciem .. . Po 31 marca jest rzucany w krzaczki roz, albo na dachowki, aby znalazly je pierwsze jaskolki, sprowadzily wiosne i wplotly je w swoje gniazdko.


        Najpopularniejsze imiona w tym miesiacu to Theodoris ( Rulis, Diodios, Akis ) i Theodora ( Dora, Rula, Lola ), Ewangelos ( Wagelis, Wagos ) i Ewangelia ( Ewa, Lica ).
        Najdziwniejsze to Ewdokia, Theodoritos, Theofilaktos, Christodulos, Serapion, Parthenios, Ewkarpios...

                                           Tak wiec  - UDANEGO MIESIACA  !!!!!

     Karnawal trwa, bez wzgledu na pogode  sa tance , hulanki, swawole  . Czasy sa tu trudne, pisalam o tym  tutaj , wiec wielu ludziom nie chce sie bawic, a wiele mowi, ze tylko to nam zostalo - radosc z rzeczy malych i w ogole zabawa , aby sie zapomniec...


Raj dla maluchow !!!!!!
Dzis w Kozani i tylko w Kozani jest obchodzony taki miejscowy Prima Aprilis, co wcale nie przeszkadza ,ze za miesiac znow sie w to zabawimy.  Ja osobiscie przestalam sie w to bawic , bo co powiem w zartach to zawsze potem mi sie przytrafi .....a wtedy to nie zawsze mi do smiechu....ha, ha...


Raj nie tylko dla maluchow- swiezy pop corn !!!!



A moze ktos chce czerwone jabuszko w karamelowej skorupce ?



Ta posenka piosenka pasuje tu w sam raz !




7 komentarzy:

Sabine pisze...

Jest to bardzo ciekawy raport. Trzeba obchodzić świąt jako oni przychodzą.bransoletki dla mnie wielką.
Z poważaniem Sabine

nimucha pisze...

U nas takie bransolety, czy cokolwiek, robiłoby się raczej w celu ściągnięcia słońca i ciepła na lato ;) Co strefa klimatyczna, to inny problem z klimatem związany. Ale jednak wolę greckie problemy klimatyczne niż polskie ;)

OLQA pisze...

Bardzo ciekawa relacja, chętnie zrobiłabym sobie taką ozdobę aby ja potem podarować jaskółkom:)

Piratka pisze...

bardzo podoba mi sie zwyczaj zyczen na poczatek miesiaca :) i czekam na opowiesci o pozostalych kotach ;)

Kaprys pisze...

Kochana lubię do Ciebie zaglądać, zawsze znajduję ciekawe i nieznane informacje od Grecji, pomimo że nie raz odwiedzałam Twój kraj zamieszkania ale takie ciekawostki to tylko u Ciebie można znaleźć.
Serdecznie pozdrawiam i życzę udanego miesiąca
Aga

MariaPar pisze...

Niesamowite obyczaje !
Pozdrawiam serdecznie

Mirelka pisze...

u mnie jakoś tak juz mało karnawałowo, jutro z rana będę piekła pączuchy i damy czadu:)
Jeszcz jedno, bo nic nie pisałam, do tej pory chłonęłam :) Masz dom moich marzeń, cudowny, piekny i niedościgniony :) buziaki

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...