In Polish....somtimes in Greek.....by Polish woman , who lives in Greece

wtorek, 2 listopada 2010

Plantacje krokusow

       Jest male miasteczko w poblizu Kozani, wokol ktorego rozciagaja sie plantacje krokusa czuli szafranu. Nazywa sie Krokos i tylko tam ten sliczny kwiatek lubi rosnac. Zakwita na przelomie pazdziernika i listopada .




      Przez okolo 2 tygodnie od switu do zmroku zbiera sie kwiaty, a potem.....bierze PRECIKI , a reszte wyrzuca...Nastepnego ranka nowe kwiatki sa gotowe i zbieranie rozpoczyna sie od poczatku.


     Po zbiorach preciki sa oddawane do spoldzieni, suszone i rozsylane na caly swiat. Wyobrazcie sobie ile precikow trzeba zebrac aby byl kilogram (ok.150 tys. znamion !!!), wyobrazcie sobie , ze przez 2 tyg. jestescie zgiete wpol nad kwiatkami....



     Ja bym nie wytrzymala, nie mogla, a babulenka moze...!!!!



     Panie byly bardzo zawstydzone z powodu mojego fotografowania, no bo w ubraniach roboczych i nie od fryzjera. Ochoczo proponowaly, aby dotrzymac im towarzystwa ( czyt. pomoc w zbieraniu...) ale tu trzeba zdrowego jak wol czlowieka!!!



  Preciki zabarwiaja produkty na zolto- ciasta, ryze i zupy, dodaje sie do herbatki, no bo ma i afrodyzjne wlasciwosci. Ogolnie rzecz biorac tutaj mowia, ze jest dobry na wszystko!
   Jestem pewna ,ze teraz calkiem innym okiem spojrzycie na szafran.
Wiosna cebuli sa ukryte pod ziemia ,a pola sa zaslane moimi ukochanymi makami....

6 komentarzy:

MariaPar pisze...

Fajnie móc o tej porze oglądać kwitnące krokusy.
Pozdrawiam serdecznie

OLQA pisze...

ale fajnie! krokusy jesienią:)

Gosia pisze...

Nie dziwię się,że szafran jest taki drogi skoro wymaga takiego poświęcania się zbieraczy.ale oczy można nacieszyć :)

maj. pisze...

No tak, ja też do tej pory nie wiedziałam, dlaczego szafran jest tak wściekle drogi. Teraz wiem! Wygląda pięknie, takie pole...Nawet bym się pokusiła o zbieranie... :)

Fio pisze...

Niesamowite! O tej porze roku krokusy!!
Bardzo fajny reportaż :-)

nimucha pisze...

Agnicy, piękne kwiatki tam rosną wkoło Ciebie :)
Zazdroszczę widoku na takie łąki :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...