In Polish....somtimes in Greek.....by Polish woman , who lives in Greece

sobota, 23 kwietnia 2011

Wielki Tydzien

     Ze zdziwieniem stwierdzam , ze mam bardzo duzo krzyzy w domu.  Na sciane , na szyje, na breloczku. Z metalu, drewna, srebra , zlota.   Stare , nowe, proste i wypracowane....  Wszystkie piekne i swojskie, codzienne.  Symbol Wielkanocy- pierwszy, najwazniejszy, swiety....



W Wielki Czwartek cala Grecja maluje jajka na czerwono .
Dlaczego na czerwono ?
1. Na pamiatke krwi Chrystusa, ktora sie polala.
2. W tamtych czasach jedna niedowierzajaca kobieta powiedziala ironicznie, ze uwierzy w zmartwychwstanie Chrystusa jak jajka w jej koszyku sie zrobia czerwone....  Dobrze, ze nie powiedziala - jak mi kaktus wyrosnie...
3. Matka Boska probowala przekupic straznikow ofiarujac im jajka , znalazy sie razem z nia pod krzyzem, gdzie zabarwila je krew Jezusa.


CUREKIA (  ciasto drozdzowe w stylu buleczki brioche w skrzyzowaniu z chalka ), sa od Wielkiej Srody upieczone i czekaja na Swieta.   Sa najczesciej domowej roboty , pieczone w domowym piekarniku, albo noszone w wielkich blachach do piekarni. 



Wszyscy wymieniaja sie mniejszymi lub wiekszymi prezentami. Tesciowa synowej, kolezanka kolezance,syn matce, siostra bratu .....   Ja dostalam od szwagierki piekne porcelanowe jajo w sliczne fiolki.



Wielki Piatek, kazdy dzwon w kazdym kosciele nie przestaje rytmicznie uderzac.  Nie sposob nie myslec o ukrzyzowaniu , nastroj jest naprawde zalobny.





O zmierzchu dookola kazdego kosciola a wlasciwie dookola kazdej dzielnicy odbywa sie bardzo uroczysta procezja . Kazdy trzyma zapalona  swieczke....Kazdy schyla glowe przed EPITAFIO- Epitafium. Wojskowa orkiestra na zmiane z Miejska orkiestra graja pogrzebowa muzyke.



Po Wielkim Poscie w Wielka Sobote , a niektorzy juz w Wielki Czwartek przystepuja do komunii z chleba i wina. To moim zdaniem ostateczne przygotowanie do Wielkanocy- PASCHA.



Ja osobiscie czuje sie wykonczona. Wlasciwie mogloby byc dla mnie juz po Swietach.



Marza mi sie  kwiatki,




.....duzo kwiatkow,




....bratki,




.....beztroskie siedzenie, lezenie, chodzenie, patrzenie gdzies bez celu....,




....a  najbardziej bose nogi, na sloncu, koniecznie w gorze.


                                         No bo mi tak naprawde niewiele do szczescia potrzeba......


Moi  kochani !!!  Wesolych Swiat !!!!

Καλό Πάσχα !!!

Happy Easter  !!!!


22 komentarze:

MYSTELIOS pisze...

Πραγματικά υπέροχη η εορταστική σου ανάρτηση σου !!!
Εύχομαι και εγώ ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ και ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ !!!

Lawendowa Aleja pisze...

Wesołych, spokojnych, niezwykłych Świąt spędzonych w rodzinnym gronie życzy Sylwia z Lawendowej Alei. pozdrowienia słonecznie i świąteczne :) Wesołego Alleluja!!!

Florentyna pisze...

Tobie i Twoim najbliższym również pięknych , radosnych i szczęśliwych świąt Wielkiej Nocy.
Piękne te czerwone jajka:-)
Pozdrawiam świątecznie z cudnie wiosennego Wrocławia.

Espresso pisze...

Pięknych świąt.
Wpadnę jeszcze poczytać w wolnej chwili :))

barbaratoja pisze...

Świąt pełnych spokoju i odpoczynku!!!

pomylone garnki pisze...

krzyże... nie mam. chyba nawet wcale. to źle. też chyba :)
spokoju zatem i tych stóp bosych...

Louisette pisze...

Kali anàstassi from Belgium, lovely blog

Janeczkowo pisze...

Radosnych i spokojnych Świąt Wielkanocnych oraz wszelkich łask od Chrystusa Zmartwychwstałego dla Ciebie i Twoich bliskich

Lela i Moonah pisze...

Wesołych, słonecznych i prawdziwie spokojnych :)

maj. pisze...

Kolorowych i spokojnych Świąt!!!!

Apuni pisze...

Pięknych i radosnych świąt Wielkiej Nocy Ci życzę. Fajnie, że opisujesz zwyczaje w Grecji. Lubie czytać takie posty.

aagaa pisze...

Lubię czytać jak piszesz o zwyczajach w Grecji!
Powiem Ci szczerze,że ja też już wykończona jestem tymi przygotowaniami.Rąk i nóg nie czuję..
Życzę Ci kochana spokojnych Świąt!!
Pozdrawiam

MariaPar pisze...

Radosnych świąt !
Pozdrawiam

Peninia / Gosia pisze...

Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych, pełnych wiary, nadzieji i miłości. Radosnych i wiosennych chwil w gronie najbliższych i przyjaciół oraz Wesołego Alleluja!!!życzy -Peninia:)

Unknown pisze...

Ja już też padam! Ale, żeby złożyć Ci serdeczne życzenia dobrych, cudownych, szczęśliwych Świat Wielkanocnych siły zawsze znajdę!

Joanna Oborska pisze...

Wesołych świąt, Ag! :)
Ostatnia fotka jest straszna, wygnała mnie po nieplanowany kawałek ciasta ;) :D

lo pisze...

Radości, szczęścia, rodzinnej atmosfery i samych dobrych chwil w te świąteczne dni dla Ciebie i najbliżsżych. I duuuużo odpoczynku.

Unknown pisze...

Buona Pasqua!!!
(I oby byl juz poniedzialek)R.

Elisse pisze...

Zdrowych i radosnych Świąt :)

Aleksandra Stolarczyk pisze...

wszystkiego co najlepsze ( i dużo bosych nóg w górze)ciasto przy kawce wygląda tak smakowicie ,że złamię się i zapcham się swoim zakalcem :)

Anonimowy pisze...

kochaNA WŁAŚNIE przy okazji swiąt, zaczęlismy z moim kochaniem rozmowę o budowie wielkiego grilo-pieca ogrodowego :)
Powiedziałam mu, że byłam na cudnym blogasie i widziałam, ale.... zapomniałam gdzie to było. I od wczoraj nic innego nie robię tylko blogi przerózne przegladam, a nie wpadałam na to, że Cię dałam do obserwowanych, jakoś tak nazwa kubek mało z grecka brzmiąca, to sobie odpuściałam, a tutaj takie zdziwienia, bo weszłam, żeby życzonka zostawić, a z boku widze zdjęciachy znajomego i poszukiwanego domku :) wielkie dzięki i buziaki ponownie za inspirację :) PS. Czy macie w nim wędzarnię ???

Kenza pisze...

Happy Easter! Joyeuses Pâques!
Et gros bisous chocolatés Agnicy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...